donderdag 2 april 2015

Gard Sveen: De doden hebben geen verhaal*** Hakan Nesser Hemel boven Londen***

Gard Sveen: De doden hebben geen verhaal***
Hakan Nesser: Hemel boven Londen***

De doden hebben geen verhaal is het debuut van Gard Sveen. Hemel boven Londen van Hakan Nesser is het eerste boek na de succesvolle serie over de zwaarmoedige inspecteur. Barbarotti. Deze twee boeken hebben één gemeenschappelijke factor. het zijn Scandinavische auteurs. Ik ben dol op boeken van  Scandinavische auteurs door hun prachtige beschrijvingen van mens en natuur en het opbouwen van spanning. Er gebeurt niet zo veel en de boeken zijn geen achtbanen waarin je op adem moet komen tijdens het lezen maar ademloos spannend kunnen ze zijn.

Helaas ik ben persoonlijk een beetje teleurgesteld in beide boeken. De doden hebben geen verhaal heeft zoveel verhaallijnen dat ik het spoor vaak bijster was en het leek net of ik drie boeken tegelijkertijd aan het lezen was die samen komen in een vierde boek, Met een lijstje maken van voorkomende personen hielp ik het euvel wel wat uit de weg, maar toch vond ik het erg vermoeiend om te lezen. In Hemel boven Londen gebeurt dat ook, al zijn er wel minder hoofdpersonen. Maar ook hier is concentratie vereist. Voor mij persoonlijk heb ik inspecteur Barbarotti zeer gemist, elk moment verwachtte ik dat hij om de hoek zou kijken en zijn zwartgallige humor zou spuien. Maar ik had beter moeten opletten en vooraf goed moeten lezen wat er op de achterflap staat. Dat is toch een leer voor de volgende keer.

Met beide boeken heb ik deelgenomen aan de leesclub op Hebban.nl. voor de volledigheid kijk daar.






Geen opmerkingen: