woensdag 14 juni 2017

Lieve van den Berg: Reizende poefjes



Lieve van den Berg: Reizende poefjes

Over 'Reizende poefjes' schrijft Uitgeverij Godijn Publishing:

Tijdens een logeerpartijtje bij oma, komt Pol Grasspriet op mysterieuze wijze in het land van koning Barbaro terecht. Hij wordt gevangen gezet in de kerker van het kasteel waar ook reus Gigantus verblijft, vastgeketend aan de muur. Samen zoeken ze een mogelijkheid om te ontsnappen.
Polleke, het zusje van Pol gaat, zonder dat oma het weet, haar broer zoeken en komt in Luilekkerland terecht waar vreemde dingen gebeuren.
Zodra Pol ontsnapt is uit de kerker gaat hij samen met de reus en met vogel Gijs op zoek naar een weg om terug te gaan naar oma en onderweg belandt hij in spannende avonturen.
Zal het goed aflopen?

‘Reizende poefjes’ is het verhaal van Pol en Polleke Grasspriet die op poefjes van oma avonturen beleven. Het lettertype is lekker groot, de zinnen eenvoudig. Het verhaal is niet ingewikkeld.

Vanaf het eerste hoofdstuk vroeg ik mij af voor welke kinderen en welke groep dit boek geschikt zou zijn. En dat bleef ik mij afvragen. De avonturen die vooral Pol beleeft zijn veel, maar er is veel herkenning uit andere kinderboeken, al is dit verhaal veel simpeler. Er zijn aanknopingspunten die ik uit andere boeken herken, zoals 'De GVR', 'Mathilda' door Roald Dahl, 'Hier is de boze heks'(en andere boeken over De boze heks) door Hanna Kraan, en Luilekkerland zoals deze in vele boeken wordt genoemd. 

Welke boeken las ik voor?

Voor de kinderen in groep 3/4 las ik 'Pluk van de Petteflet' en 'Otje' door Annie M.G. Schmidt voor en in de kleutergroepen 'Pim en Pom', en natuurlijk 'Jip en Janneke'. Oudere kinderen deed ik een groot plezier met de boeken van Jan Terlouw, Roald Dahl, Otto Preusler ('Meester van de zwarte molen/Krabat') en ik zou in deze tijd zeker Harry Potter voorlezen. Ik besprak prentenboeken door alle groepen heen met op stip 'Max en de maximonsters' door Maurice Sendak, en ik las natuurlijk de boeken voor die Gouden of Zilveren griffels wonnen, Jac Vriens bleef onverminderd populair.

'Reizende poefjes' zou ik voorlezen aan kinderen van de jongste groep. Beginnende lezers en minder geoefende lezers zou ik dit boek absoluut geven en de gouden greep, deze kinderen dit boek laten voorlezen aan jongere kinderen. 'Reizende poefjes' heb je in een dag uitgelezen, als volwassene dan. En eigenlijk vind ik het begin en eind, de hoofdstukken 1 en 14 erg goed. De tekeningen tussendoor zijn lief, net als de aanduiding van de pagina’s. En dat is wat het hele boek is, lief, niet eng, en toch een heel klein beetje spannend.

Binnenkort ga ik ‘Reizende poefjes’ voorlezen aan het zoontje van een vriendin, hij gaat naar groep vier, is dol op voorlezen en ik laat jullie zijn reactie weten (en ik laat hem zelf lezen). En hij krijgt dit boek dan mee zodat hij het verhaal van Pol en Polleke kan voorlezen aan zijn moeder.

Wordt vervolgd……

Auteur: Lieve van den Berg

Titel: Reizende poefjes
Genre: Jeugd
Uitgeverij: Godijn Publishing
Aantal pagina’s: 194

Geen opmerkingen: