zondag 2 juli 2017

Hilde Vandermeeren: Schemerzone*****



Hilde Vandermeeren: Schemerzone*****

Heel nieuwsgierig was ik naar dit boek met deze intrigerende titel ’Schemerzone’. De titel kan zoveel betekenen en dat klopte ook naarmate ik steeds verder geraakte in deze fantastische en bijzondere thriller. En als U net als ik maar een paar boeken per jaar koopt tegen nieuwprijs (gewoon een smalle beurs) dan zijn de boeken van Hilde Vandermeeren een hele goede keus.

Kate is verpleegkundige en werkt in een privé kliniek. Daar is door alle bedrijvigheid meer aan de hand als op de bovenste etage een speciale behandelafdeling wordt ingericht. Kate mag daar de dagdiensten draaien. Ze heeft ontdekt dat haar luiheid waar ze van beticht werd een naam heeft, narcolepsie. Deze aandoening zorgt ervoor dat ze slaapaanvallen heeft, maar nog erger nachtmerries veroorzaakt die niet van echt zijn te onderscheiden. Ze gaat er voor in behandeling en vertelt haar werkgever niets. Er gebeuren echter dingen waardoor zij de controle dreigt te verliezen, verliest ze haar verstand of is er meer aan de hand?

‘Schemerzone’ is de vijfde thriller van Hilde Vandermeeren. Twee boeken had ik al gelezen, de andere twee wil ik graag nog lezen (en haar boeken horen in Uw en mijn boekenkast te staan). Dit jaar had ik een eerdere topper gelezen, ‘Het dossier’***** door Anya Nawierra, ‘Schemerzone’ doet daar niet voor onder en ik heb de tweede vijfsterrenthriller van 2017 gelezen. 

‘Schemerzone’ boeit vanaf het begin, de korte hoofdstukken, de cursief gedrukte hoofdstukken, Vandermeeren weet de spanning goed op te bouwen, door taalgebruik en door kennis van zaken. ‘Schemerzone’ is gesitueerd in Engeland en alles klopt vanaf het begin, de verhaallijnen, de personages en de angst van Kate die alles om haar ziet veranderen, en niet ten goede. Je voelt de angst van Kate, haar onmacht en de reacties van de omstanders die zo echt zijn dat je op het puntje van je stoel zit. 

Eenmaal in ‘Schemerzone’ begonnen wil je eigenlijk maar een ding, doorlezen. Ik nam een adempauze om de volgende dag het boek uit te lezen, maar dat bleek een verkeerde beslissing, ik droomde over dit boek, alles trok aan mij voorbij. Vandaar dat ik om 04.00 uur in de ochtend na een nachtmerrie en een paar slapeloze uren ‘Schemerzone’ oppakte en uitlas. Huiveringwekkend en angstaanjagend realistisch is deze thriller.

Auteur: Hilde Vandermeeren
Titel: Schemerzone
Genre: Thriller
Uitgeverij: Q
Aantal pagina’s: 299

Op ThrillZone.nl heb ik meegedaan aan deze leesclub met mijn eigen exemplaar. Deze loopt nu nog, U kunt er een kijkje nemen, lezen, actief meedoen, en vooral dat laatste is erg leuk. Bij deze leesclub kom ik voor verrassingen te staan, bijzonder is dat de auteur Hilde Vandermeeren antwoord geeft op vragen, dus....

Geen opmerkingen: