zondag 28 januari 2018

Astrid Witte: Hometown**** en Samantha Era: De aftrap



Astrid Witte: Hometown**** en Samantha Era: De aftrap, deel 1 van Britt aan de bal

Een tijdje geleden mocht ik meedoen met de blogtour rondom het boek ‘Muurbloem’ van Gaby Rasters, uitgeverij Ellessy. Tot mijn grote verrassing kreeg ik nog twee boeken toegestuurd, ‘Hometown’ door Astrid Witte en ‘De aftrap’ door Samantha Era, een jeugdboek en het eerste deel van Britt aan de bal.

Op de achterflap lees ik dat auteur Astrid Witte twee jeugdromans heeft geschreven, ‘Spiegelmeisje’ en ‘Goed fout’. Haar vervolgstap is dat ze voor volwassenen een roman wilde schrijven, dat werd ‘Hometown’.

‘Hometown’ vertelt het verhaal van Dahla die Engelse les zal gaan geven in China. Ze volgt een introductiecursus en tijdens een wandeling verdwaalt ze. Bewoner Finn van Hometown brengt haar weer terug. Beiden kunnen elkaar niet uit hun hoofd zetten, voilà het verhaal van ‘Hometown’ in een notendop.

‘Hometown’ leest gemakkelijk, voor je het weet ben je een eind gevorderd in het boek. Deze liefdesroman telt 208 pagina’s, dus je kan het gemakkelijk in twee dagen lezen of één. ‘Hometown’ is een boek dat je gemakkelijk oppakt nadat je het even hebt weg gelegd, je bent zo weer in de levens van Dahla en Finn gestapt en in het leven van de bewoners van ‘Hometown’, want zij spelen zeker een grote rol in dit boek.

Is er dan geen maar, ja die is er wel. Er staan wel heel veel vragen in het boek, op een aantal wordt meteen antwoord gegeven, op een aantal niet, mede omdat deze vragen zich afspelen in de hoofden van de hoofdrolspelers. Deze vragen worden op een gegeven moment wel storend, het haalt voor mij de vaart uit het verhaal en het is onnodig. Het liefdesverhaal ontvouwt haar prima. De keus die Dahla en Finn moeten maken is niet altijd eenvoudig, maar ze doen wat ze moeten doen. Volg je hart is het motto dat op ‘Hometown’ van toepassing is, liefde kan veel bergen verzetten.

Toch krijgt ‘Hometown’ vier sterren, omdat Witte het genre liefdesroman naar een hoger niveau tilt. De mooie cover laat een prachtig landschap zien met klaprozen. 

En eigenlijk mevrouw Witte ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar uw eerdere boek ‘Spiegelmeisje’, de titel vind ik al intrigerend.

Over ’De aftrap’ kan ik kort zijn, een heerlijk jeugdboek, niet moeilijk, gemakkelijk leesbaar, prettig lettertype, 57 pagina’s en een goed begin van een leuke serie voor meiden en jongens, wel basisschoolleeftijd en vanaf een jaar of 7 als ze zelf lezen. Maar zeker een boek dat ik kids zou aanraden. Goede lezers hebben ‘De aftrap’ heel snel uit. Voor minder geoefende lezers is het leuk om te lezen, mede door het verhaal en het is een prima samen leesboek, om de beurt een stukje lezen.

Auteur: Astrid Witte
Titel: Hometown
Genre: Liefdesroman
Uitgeverij: Ellessy
Aantal pagina’s: 208

Met dank aan Uitgeverij Ellessy voor een exemplaar van ‘Hometown'.


1 opmerking:

sherry zei

Het lijkt me een goed boek.